نام کتاب
صد هزاران دام و دانه است ای خدا ( زهرها و پادزهرهای تربیتی در فضای مجازی)
ناشر: دانا کتاب
نویسنده: م ح قدیری
تاریخ:1392
فهرست مطالب
مقدمه
کلیات بحث
فصل اول: تعامل ما به خدا
مغز، رابط با هستی بخش
سحر خیزی
عایق زدایی از دعا
و....
فصل دوم :تعامل ما با خود
محاسبة نفس
کشمکش های نفس و عقل
قدرت اراده
غریزه جنسی
خلوتهای اینترنتی
فراغت اینترنتی
علمی و پژوهشی
کار و فضای مجازی
توصیه های پزشکی
فصل سوم تعامل با دیگران
پیوندجویی
فضای مجازیو ازدواج
فضای مجازی و همسران
فضای مجاز و فرزندان
وابستگی روانی
ارشاد سایبری
تجاوز به حقوق دیگران و وظیفه ما
امر به معروف و نهی از منکر سایبری
مبلغان دینی سایبری
تقوای سیاسی
فخر فروشی
مشکلات روانی و رفتارهای غیراخلاقی
اسب تروای سایبری
جهاد سایبری
چند توصیه اخلاقی دیگر
فصل چهارم: تعامل ما با طبیعت
داستان: کریکودیل دریای اینترنت (خلوت اینترنتی)
داستان آموزش مطربی
فهرست منابع
مقدمه
همان گونه که درخت، ریشه، تنه، شاخ و برگ و میوه دارد. درخت دینداری نیز سه بخش دارد:
ریشه و تنه (عقاید)،
احکام شرعی (شاخ و برگها)
و میوه ها (اخلاق).
این سه بخش ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. با تفکر و تحقیق، اعتقادات دینی شکل می گیرد و وارد دایرة دین می شویم. با عمل به آنچه که می دانیم و انجام واجبات و ترک گناهان اعتقادی و عملی به مقامات والای اخلاقی و عرفانی می رسیم.[2]
جهانبینی توحیدی، آیین بهتر زیستن است و بندگی خدا. «نگرش توحیدی» هم چون نخ تسبیح مهره های قیمتی پندار، کردار و گفتار را به هم وصل می کند. مهمترین فواید این نگرش عبارتند از:
اسلام برای اجرایی شدن و تحقق «زندگی هدفمند» می گوید «بکوشید» ساعات شبانه روزمان را به چهار بخش «عبادت»، «کسب و کار حلال»، «معاشرت سالم»، «لذات و تفریحات سالم برای کسب نشاط بیشتر در سه بخش قبل[5]» تقسیم کنیم.[6]نیز باید امروز ما با نظارت، مراقبت و محاسبة دقیق کردار، پندار و گفتارمان، بهتر از دیروز باشد.[7]
زندگی در فضای سایبری و بیرونی
برای این که فضای مجازی ما را از اثرات حقیقی و واقعی این فضا غافل نکند در این کتاب گاهی مواقع در کنار فضای مجازی از واژة «فضای سایبری» استفاده میکنیم. فضای سایبری را نباید جدای از زندگی در دنیای واقعی در نظر بگیریم. باید لحظه به لحظه با خود بگوییم که به عنوان موجودی بااراده و بااختیار و هدفمند، من کجای آن چهار بخش یادشده هستم. فراموش نکنیم که در زندگی توحیدی باید همة کارهای ما در مسیر زندگی و با نیت خدایی و جلب رضایت خدا باشد. بنابراین یک انسان موحد نمیتواند باری و به هر جهت خود را در مسیر فن آوری ارتباطات و اطلاعات قرار دهد. بلکه با سیل بندهای عاقلانه از این امکانات به بهترین وجه در مسیر کمال و رشد خود و دیگران استفاده میکند.
زهرها و پادزهرهای تربیتی
با این که مسائل مختلف مربوط به فضای مجازی زندگی فردی و اجتماعی و دینی و اخروی ما را در بر گرفته است، متأسفانه برای آسیبشناسی و آسیبزدایی تربیتی و اخلاقی با فقر شدید کتاب و سخنرانی مواجه هستیم. امروزه بخش مهمی از پرونده های نیروی انتظامی، جلسات دادگاهها و مشاورههای حضوری و تلفنی به مسائل مربوط به فضای مجازی اختصاص دارد. فضای مجازی ویژگیهای خاصی دارد که آشنانبودن با آنها زمینه ساز آسیبهای اخلاقی و تربیتی زیادی میشود. برای دفع ور فع این آسیبها و استفاده بهینه از این فضا در این کتاب با ویژگیهای فضای مجازی آشنا خواهیم شد.
مهمترین مشکلات و مسائل تربیتی و اخلاقی در فضای مجازی عبارتند از:
ویژگیهای این کتاب
مهم ترین ویژگیهای این کتاب عبارتند از:
«قلب مؤمن جزیر? خضراء است؛
هر جا باشد، حضرت در آن جا پا می گذارد.»[8]
[1] . امام صادق (ع) فرمود: مَن سَرَّ أن یَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَلیَنتَظِر وَ لیَعمَل بِالوَرَعِ وَ محاسِنِ الأخلاقِ وَ هُوَ مُتنَظِرٌ (محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص140).
[2] . حامد اسلامجو، پرسش های شما، پاسخ های آیت الله بهجت، ص81-116.
[3] . قرآن میفرماید:یقیناً کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده اند، به زودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دل ها] قرار مى دهد؛ إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا(مریم.96).
[4] . افراد هدفمند رفتارشان برای دیگران نظامند و قابل تفسیر و پیش بینی است به همین دلیل برای دیگران جذابیت و محبوبیت دارند.
[5] . لذات و تفریحات سالم مانند شارژ باطری وجود برای انرژی در سه بخش قبل عبادت، کار و معاشرت است.
[6] . امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ سَاعَات؛
1. سَاعَه لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ :2. وَ سَاعَه لِأَمْرِ الْمَعَاشِ: 3. وَ سَاعَه لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَکُمْ فِی الْبَاطِنِ:4. وَ سَاعَه تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات (محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار،جلد 75، ص346).
جدیت و تلاش در روایت اشاره به این دارد که برنامه زندگی نیاز به مراقب نظارت و اراده جدی دارد و با اهمالکاری و تنبلی سازگاری ندارد.
[7] . در روایات می خوانیم: «کسی که هر روز محاسبه نفس نکند از ما نیست.» و «هرکس دو روزش یکسان باشد، زیانکار است.»
[8] . محمدحسین رخشاد، در محضر بهجت، ج2، ص179.
محمدعلی قدیری هنگامی که رسول خدا، از جنگ تبوک بازگشت. سعد انصاری به استقبال ایشان شتافت. پیامبر(ص) با او احولپرسی کرد و دست داد. سپس به او فرمود: چرا دستانت خشن و زبر است؟ سعد گفت: ای رسول خد! با بیل طناب کار میکنم طناب میکشم و بیل میزنم تا خرجی خانوادهام را تأمین کنم. پیامبر دست او را «بوسید» و فرمود: این «دستی» است که آتش دوزخ به آن نخواهد رسید. ............... پل ارتباطی: m.h.ghadiri110@gmail.com |