پاسخ: اصل کار کردن مانند بنایی و کشاورزی و... وجوبی برای طلاب ندارد و حکایت امام و خلیفه مسلمین با طلبگی در بعضی جهات متمایز از هم هستند گرچه کار کردن میتواند در بعضی جهات منافات با طلبگی نداشته باشد، ولی «وظیفه اصلی طلاب»، درس خواندن و تبلیغ است. بله در بعضی موارد کار کردن واجب است، مثلاً نفقه برای فرزند و زن ..که فرقی بین طلبه و غیر طلبه ندارد،[1]البته این سؤال گاهی از سوی افراد مغرض برای ایجاد تفرقه و شبهه مطرح می شود و افراد «کم اطلاع» آن را بیان می کنند. گاهی هم حتی از سوی افراد تحصیل کرده «کم توجه» بیان می شود، به عنوان نمونه پزشکی متدین می گفت اگر یک روحانی پزشک هم باشد، در کارش بسیار موفق تر است به او گفتیم شما که پزشک هستید، چرا درس طلبگی هم نمی خوانید و تدریس یا تحقیق یا تبلیغ نمی کنید؟ بعد سنوات تحصیلی حوزه را سال به سال برایش برشمردیم. گفت: من وقت ندارم این همه کلاس شرکت کنم. گفتیم طلاب هم وضعیت شان همین گونه است. با حجم زیاد دروس حوزه، وقت هم کم می آید، چگونه پزشکی هم انتظار دارید بخوانند؟!
جامعه اسلامی نیازهای مادی و معنوی متنوعی دارد، در برابر این نیازها نیز مشاغل متفاوت وجود دارد. عوامل مختلفی مانند نیازها، ارزش ها، سلیقه، علاقه و قریحه، ویژگی های شخصیتی، تقاضای مردم، استعداد ذاتی و شرایط زمانی، مکانی، اقلیمی و آب و هوایی و.. روی انتخاب شغل مؤثر است، به همین دلیل است که حتی انبیاء مشاغلی چون نجاری، زره و حصیر بافی، چوپانی، صیادی، قضاوت، حکومت داری، آهنگری، زراعت و...داشتند. برخی طلاب در شرایط خاص که فشارمالی زیادی به آنها وارد می شود وارد میدان کار می شوند و این یک آفات در مسیر تعلیم و تعلم است و از کار اصلی(تبلیغ، تدریس، تحصیل و...) باز می مانند.
نباید طلاب را با انبیاء و ائمه(ع) که «علم خدادادی» داشتند، مقایسه کرد. طلاب باید سال های متمادی در حوزه های علیمه برای فهم معارف اسلام، دروسی مانند تاریخ اسلام، ادبیات عرب، فقه، اصول فقه، منطق، رجال، درایه، تفسیر و...بخوانند. اگرچه کار کردن میتواند در بعضی جهات منافات با طلبگی نداشته باشد، ولی همان گونه که بیان شد وظیفه اصلی طلبه درس خواندن، تدریس، پژوهش و تبلیغ است؛ همان طور که ما از یک استاد دانشگاه یا پزشک انتظار نداریم، مثلاً کار بنایی یا مغازه داری کند، توقع عقلایی این است که هر صنف در شغل و رسالت خود مهارت و تخصص کافی داشته باشد تا اصناف در کنار هم نیازهای معنوی و مادی جامعه اسلامی را رفع کنند.
برخی ممکن است بگویند جمع کردن کار و طلبگی شدنی است، چون مثلاً فلان روحانی این کار را انجام داده است. می گوییم روحانیون با توجه به کار و رسالتی که دارند، میزان تحصیلات شان فرق می کند، همان گونه که به طور معمول، یک معلم ابتدایی با یک استاد برجسته دانشگاه میزان مطالعات شان یکسان نیست. ممکن است روحانی ای به تحصیلات عمومی اکتفا کند و به تبلیغ دین بپردازد و برای مردم عادی با مطالعاتی که دارد، مناسب باشد، ولی اگر قرار شود روحانی ای در دانشگاه تدریس و تبلیغ کند باید خود را آماده بحث ها و مناظرات علمی و دفع و رفع شبهات قشر تحصیل کرده کند. با تخصصی شدن علوم حوزوی و دینی در حوزه و وجود رشته های مختلف فقه و حقوق، اخلاق، تفسیر، علوم تربیتی، تاریخ، مهدویت، روان شناسی و...طلاب باید دو ظرفیتی باشند، یعنی دوشادوش تحصیلات علوم تخصصی در درس فقه و اصول حوزه هم شرکت کنند. این فرد برای موفقیت باید از تفریح و خواب و همنشینی با خانواده هم کم بگذارد تا بتواند در دو قسمت موفق باشد و ایثار خانواده روحانیون برای موفق شدن آنها، ستودنی و قابل تحسین است.[1]
پی نوشت :
1. امام خمینی، تحریرالوسیله، ج2، احکام نفقات،کسب درآمد؛ (مطابق با نظر آیه الله خامنه ای).
2. محمدعلی قدیری و محمدحسین قدیری، بوسه بر دست، دفتر هماهنگی تبلیغات اسلامی مجتمع فولاد مبارکه. نیز رک: نرم افزار تافته جدانابافته، سایت گفتگوی دینی(برای دانلود به سایت رجوع کنید)
اسلام با اصل بازی و شادی مخالف نیست. در واقع بیان محرمات و احکام شرعی بازی به منزله قرار دادن حدود در دریای برای لذت بردن از شنا و غرق نشدن است. جام جهانی ظرفی لبریز از شور است و هیجان. اما شوری آن نباید مزه را از بین ببرد. نه نه اشتباه نشود، قصدمان تلخ کردن این لحظات شاد نیست، بلکه یادآوری این است که حتی خود بازی فوتبال که فعالیت اجتماعی است به ما «قانونگرایی»، «اخلاق»، «تعاون»، «رقابت رفاقتی نه خصمانه»، «ادب و وطن دوستی» و «اجتناب از تنبلی و کسالت» را آموزش میدهد، حیف است که اموری مانع این لحظات خوش باشد. دستورات اسلام هم که برای «آرامش» و«آسایش» ماست، سودی برای خداوند هستی بخش ندارند، بلکه احکام اسلامی به ما میگوید زندگی مانند بازی اجتماعی هدفمند است. برای لذت بخش شدن این بازی قوانین آن را یاد بگیریم، اوت محرمات نزنیم، در آفساید چراغ قرمز قرار نگیریم و در میدان سبز زندگی با همکاری هم زندگی شادامانه و عاقلانه ای داشته باشیم. با این مقدمه در ادامه نگاهی به نظر اسلام درباره ورزش می کنیم و سپس برخی از احکام شرعی کاربردی جام جهانی را بیان میکنیم:
اسلام دین نشاط و شادابی است با غم و حزن که سبب رکود شود مخالف است. اگر گریه و عزاداری بر شهدا به خصوص سالار شهیدان امام حسین(ع)را جایز میداند، به این دلیل است که در دل آن حرکت و پویایی است، نه افسردگی. امام صادق (ع) فرمود: «در شادی ما شاد باشید و در حزن ما اندوهگین[1]». دایره عوامل و اسباب نشاط، تفریح، بازی و شوخی بی نهایت است. خداوند رحمان فقط از بین آنها قسم حرام را رد کردهاست. ائمه توصیه کردهاند که برنامه روزانه خود را چهار بخش کنیم:
ادامه را از پیوست دانلود کنید:
feghhe football.rar | , 747.8 کیلو بایت |
منبع: ماهنامه قدر، ویژه خانواده سازمان اوقاف و امورخیریه، خرداد1393، ص38و39(با کمی تغییر و اضافه)
مراکز پاسخگویی اینترنتی
ستاد ساماندهی پاسخگویی دینی
اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی شعبه اصفهان
پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی خراسان( ایپرسش)
موسسه در راه حق
موسسه فرهنگی رواق حکمت
فرهنگسرای پرسش
مرکز تخصصی مهدویت
اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات( حوزه علمیه قم)
پژوهشکده دار الحدیث ( واحد پاسخگویی به پرسش های حدیثی)
واحد پاسخگویی به سوالات جامعه الزهراء سلام الله علیها ( ویژه خواهران)
مشاوره و پاسخگویی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
موسسه آموزشی-پژوهشی مذاهب اسلامی
بعثه مقام معظم رهبری ( مرکز تحقیقات حج )
موسسه مشاوره و پاسخگویی موسسه امام خمینی ( ره )
پژوهشکده تحقیقات اسلامی ( نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران )
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ( پاسخگویی حوزه نت )
موسسه آینده روشن ( پژوهشکده مهدویت )
موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
مرکز تحقیقات قران کریم المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
موسسه قرانی معجزه ماندگار خاتم
دبیرخانه دائمی اجلاس بررسی ابعد وجودی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
شبکه رادیو معارف ( برنامه های پرسش و پاسخ)
مجمع جهانی آل البیت علیهم السلام
مجمع جهانی شیعه شناسی
مرکز نشر معارف اسلامی در جهان
مرکز حقایق اسلامی
مرکز پژوهش های اعتقادی
بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
موسسه صدای بهار
موسسه فرهنگی هنری نور راسخون
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی نور پورتال
مرکز تحقیقات رایانه ای فاطمیه اصفهان
مرکز اسلامی امام علی علیه السلام
موسسه فرهنگی میرداماد استان گلستان
موسسه فرهنگی و دینی نور معرفت کرج
موسسه فرهنگی موعود مشهد
موسسه بیان معرفت مشهد
کانون رهپویان وصال شیراز
کانون اندیشه جوان
شبکه گسترش اطلاعات فرهنگی رافد
موسسه فرهنگی- تحقیقاتی امیرالمومنین علیه السلام
موسسه جهانی سبطین علیهما السلام
موسسه جهانی تبلیغ و ارشاد
مرکز تحقیقاتی جواد الائمه علیه السلام
موسسه فرهنگی نجم الهدی
موسسه اسلام و مسیحیت
موسسه گفتگوی دینی
موسسه ابوطالب علیه السلام
معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم
معاونت تبلیغ و آموزش های کابردی حوزه های علمیه
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی ( دفتر تبلیغات اسلامی)
مرکز فرهنگ و معراف قرآن ( دفتر تبلیغات اسلامی)
موسسه تعلیماتی تحقیقاتی امام صادق علیه السلام (آیت الله العظمی سبحانی)
موسسه بهداشت معنوی
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
موسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت علیهم السلام
دفتر پژوهشی و اطلاع رسانی وتر آل یاسین
دانشگاه ادیان و مذاهب
دانشکده اصول الدین
مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
موسسه ولاء منتظر
دائره المعارف کامپیوتری علوم اسلامی
دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
« تلاش برای روزی حلال »
امام کاظم علیه السلام:
إنّی لأَعمَلُ فی بَعضِ ضِیاعی حَتّى أعرَقَ
ـ و إنَّ لی مَن یَکفینی ـ لِیَعَلَمَ اللّهُ أنّی أطلُبُ الرِّزقَ الحَلالَ؛
من در برخى از زمینهای کشاورزیام کار میکنم تا آنکه عرق از بدنم سرازیر میشود، در حالى که هستند کسانى که به جاى من کار کنند و مرا از کار کردن بى نیاز کنند، ولى من کار میکنم تا خداوند ببیند که در جستوجوى روزى حلال هستم.
الکافى ، ج 5 ، ص 77 / آینه یادها ، ص 53
محمدعلی قدیری هنگامی که رسول خدا، از جنگ تبوک بازگشت. سعد انصاری به استقبال ایشان شتافت. پیامبر(ص) با او احولپرسی کرد و دست داد. سپس به او فرمود: چرا دستانت خشن و زبر است؟ سعد گفت: ای رسول خد! با بیل طناب کار میکنم طناب میکشم و بیل میزنم تا خرجی خانوادهام را تأمین کنم. پیامبر دست او را «بوسید» و فرمود: این «دستی» است که آتش دوزخ به آن نخواهد رسید. ............... پل ارتباطی: m.h.ghadiri110@gmail.com |